فرایند ارزیابی درونی را می توان طی دوازده گام به اجرا در آورد. در اینجا هر یک از این گام ها فهرست می شود:

۱- آشنایی اعضای هیئت علمی واحد مورد ارزیابی با هدف، اصول و روش اجرای ارزیابی درونی

۲- تشکیل کمیته ارزیابی درونی

۳- تهیه برنامه زمان بندی اجرای ارزیابی درونی

۴- تعیین عوامل، ملاک ها و نشانگر های ارزیابی درونی (مجموعه عوامل، ملاک ها و نشانگر های ارزیابی).

۵- تعیین الزامات برای قضاوت درباره کیفیت(نمونه الزامات قضاوت برای ارزیابی درونی در یک گروه آموزشی(صفحات  ۶۹-۷۶، ۷۷- ۸۲، ۸۳- ۸۸)).

۶- مشخص کردن داده های مورد نیاز برای ارزیابی درونی

۷- انتخاب یا تدوین ابزار اندازه گیری برای گردآوری داده ها

۸- گردآوری داده ها

۹- تنظیم و تحلیل داده ها و قضاوت درباره کیفیت عوامل مورد ارزیابی

۱۰- بازنگری و تصریح هدف های گروه آموزشی

۱۱- تدوین گزارش مقدماتی و توزیع آن برای کسب نظر اعضای هیئت علمی گروه آموزشی درباره پیشنهاد برای بهبود کیفیت گروه آموزشی

۱۲- تدوین گزارش نهایی

منبع: بازرگان، عباس، یوسف حجازی و فاخته اسحاقی. ۱۳۸۶. فرآیند اجرای ارزیابی درونی در گروه های آموزشی دانشگاهی(راهنمای عملی). تهران: دوران.