رسالت رشته داروسازی : |
ماموریت اصلی این برنامه ، تربیت دانش آموختگانی است که می توانند در جنبه های مختلف آموزشی و بهداشتی و تامین سلامت با همکاری با سایر اعضای تیم علوم پزشکی در شناخت بهتر اثرات،سمیت، هزینه منفعت داروها و تجویز و مصرف منطقی داروها و کاهش عوارض و خطاهای دارویی موثر باشند. همچنین با پژوهش های بنیادی و کاربردی در زمینه گسترش علم داروسازی از مکانیسم اثرات گرفته تا فرم های دارویی نوین قابل استفاده در بیماران، تولید داروهای نوین از منابع شیمیایی ، گیاهی، بیولوژیک ، نو ترکیب ، و نوآوری های ژن و سلول درمانی آگاه باشند . مشارکت در تحقیق و توسعه و تولید داروهای مورد نیاز در همه ی زمینه ها از جمله دامپزشکی نیز از انتظارات از دانش آموختگان این رشته می باشد. داروسازان باید در امور نظارتی و خدماتی از قبیل نو آوری در تامیین و توزیع داروها و نظارت پیشرفته بر اساس آخرین استانداردها در حوزه سلامت دارو و کالاهای سلامت محور ( ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی ، فرآورده های آرایشی و بهداشتی ، مکمل ها ، غذاهای رژیمی ، فرآورده های طبیعی ، و مواد خوراکی و آشامیدنی )، و همچنین تشخیص داروهای موثرتر با کمترین سمیت وبیشترین منفعت آگاه و خبره باشند.
اهداف رشته : |
هدف کلی این رشته برآوردن نیازهای عمومی خدماتی و پژوهشی برای خدمت در جایگاه های مختلف حرفه داروسازی از داروخانه گرفته تا صنایع و شرکت های مرتبط با دارو و کالاهای سلامت محور ( ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی ، فرآورده های آرایشی و بهداشتی ، مکمل ها ، غذاهای رژیمی ، فرآورده های طبیعی ، و مواد خوراکی و آشامیدنی ) می باشد.
وظایف حرفه ای دانش آموختگان در جامعه : |
وظایف حرفه ای دانش آموختگان این رشته شامل :
- مسئولیت فنی داروخانه ها
- ارائه مشاوره دارویی به بیماران و تیم سلامت
-ارزیابی خطاها ی دارویی(Medication errors) و ارتباط موثر با تیم سلامت و بیمار در جهت ارتقای فرهنگ مصرف منطقی دارو و جلوگیری از هر گونه سمیت و عارضه ناخواسته
- نظارت بر امور نسخه پیچی پرسنل داروخانه ها
- ساخت داروهای ترکیبی در داروخانه ها
- مشارکت درفرآیند تولید مواد اولیه فرآورده های دارویی (انسانی و دامی ) واردات و صادرات ،توزیع و مدیریت در حوزه های مختلف دارو و کالاهای سلامت محور ( ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی ، فرآورده های آرایشی و بهداشتی ، مکمل ها ، غذاهای رژیمی ، فرآورده های طبیعی ، و مواد خوراکی و آشامیدنی)
- مشارکت درتامین داروهای بخش های مختلف بیمارستانی
- مشارکت درکلیه فعالیت های حوزه دارو و کالاهای سلامت محور( ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی ، فرآورده های آرایشی و بهداشتی ، مکمل ها ، غذاهای رژیمی ، فرآورده های طبیعی ، و مواد خوراکی و آشامیدنی)
-مشارکت در طراحی و اجرا و ارزشیابی طرح های پژوهشی دانشگاهی ، ملی ، منطقه ای و بین المللی
طول مدت تحصیل در رشته داروسازی : |
-حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری عمومی داروسازی 5/9 سال است .
-حداقل تعدا واحد لازم برای فراغت از تحصیل در دوره دکتری عمومی داروسازی 217 و حداکثر 220 واحد می باشد( دانشگاه علوم پزشکی شیراز به دانشجویان داروسازی بین 8 تا 11 واحد زبان انگلیسی ارائه می نماید)..
- شرط فراغت از تحصیل در دوره دکتری عمومی داروسازی برای دانشجویان ورودی 99 به بعد قبولی در آزمون پایان دوره دکتری عمومی داروسازی، اخذ و گذراندن کلیه واحدهای درسی دوره دکتری عمومی داروسازی از جمله پایان نامه و دفاع از آن است. دانشجویان ورودی قبل از سال 99 می بایست در آزمون جامع 180 واحدی شرکت نمایند. این دسته از دانشجویان در صورت ارائه درخواست به واحد آموزش می توانند در آزمون پایان دوره داروسازی وطبق مقررات مربوطه شرکت نمایند.
-دستور العمل و شرایط شرکت در آزمون پایان دوره دکتری عمومی داروسازی مصوب هشتادوهفتمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ 6/4/1402 و نیز مقررات مربوط به آزمون جامع 180واحدی در زیر قابل دسترسی می باشد.
- مشخصات کلی، برنامه، سرفصل دروس و نحوه ارزشیابی برنامه دوره دکتری عمومی داروسازی در زیر قابل دسترسی می باشد.
توانمندی ها و مهارت های اصلی مورد انتظار: |
الف - توانمندی ها مورد انتظار از دانش آموختگان :
● ارتباط موثر با بیمار
● آموزش به بیماران
● داشتن اطلاعات کامل از خصوصیات شیمیایی مکانیسم عمل ، کاربرد بالینی ، تشخیص سمیت و عوارض ناخواسته فرآورده های دارویی
● پژوهش و نگارش مقالات و متون علمی
● ارائه مشاوره تخصصی به تیم سلامت
● تعامل در کار تیمی
● استفاده از فناوری اطلاعات
● کار با نرم افزارهای اختصاصی مرتبط
● مدیریت در حرفه داروسازی و علوم مرتبط
● تجویز منطقی داروهای (otc)
● توانمندی و ارزیابی نقد نسخ دارویی صادر شده توسط پزشکان در راستای پیشگیری از بروز خطاهای دارویی و تامین ایمنی دارو
● توانایی پذیرش مسئولیت فنی در مراکز عرضه دارو
● کنترل کیفی داروهای انسانی و دامی ، مکمل های داروییی و غذایی
● توانمندی کارشناسی و مدیریت مراکز تولید و پخش دارو و کالاهای سلامت محور
● تولید فرآورده های دارویی انسانی و دامی و آرایشی بهداشتی
● ساخت داروهای ترکیبی در داروخانه
ب – مهارت های علمی مورد انتظار :
مهارت های علمی مورد انتظار از دانش آموختگان با تعیین تعداد لازم در قسمت های مختلف آورده شده است
● کار با دستگاها ی
- ساخت فراورده های دارویی و کالاهای سلامت محور ( ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی ، فرآورده های آرایشی و بهداشتی ، مکمل ها ، غذاهای رژیمی ، فرآورده های طبیعی ، و مواد خوراکی و آشامیدنی)
- آنالیزمواد اولیه فرآورده های طبیعی و شیمیایی
- انجام تحقیقات پایه
● انجام تحقیقات مرتبط با ساخت و کنترل و آنالیز دارو و کالاهای سلامت محور
● کار با نرم افزار ها مرتبط با موارد فوق
انتظارات اخلاقی از فراگیران : |
- در مراقبت از بیمار ،منشور حقوقی (1) بیمار را دقیقا رعایت نمایند.
- رعایت مقررات مرتبط با حفاظت و ایمنی بیمار (Patient safety) را دقیقا رعایت نمایند.(این مقررات توسط گروه
آموزشی مربوطه تدوین و در اختیار فراگیران قرار خواهد گرفت).
- رعایت کدهای اخلاقی مرتبط با مادر ،جنین و نوزادان (این کدها از طرف گروه آموزشی در اختیار فراگیران قرار خواهد گرفت).
- مقررات مرتبط با حفاظت و ایمنی داروها (Drug Safety ) شامل ترکیبات شیمیایی و غیر شیمیایی مرتبط را دقیقا رعایت نمایند.(این مقررات توسط گروه آموزشی مربوطه تدوین و در اختیار فراگیران قرار خواهد گرفت).
- مقررات پوشش حرفه ای (Dress code) (2) را رعایت نمایند.
- مقررات کار با حیوانات آزمایشگاهی (3) را رعایت نمایند.
- به سوگند نامه حرفه خود متعهد و پایبند باشند.
- از منابع و تجهیزاتی که تحت هر شرایط با آن کار می کنند محافظت نمایند .
- به استادان ،کارکنان،همکاران و فراگیران دیگر احترام بگذارند و در ایجاد جو صمیمی و احترام آمیز در محیط کار مشارکت نمایند.
- در نقد برنامه ها ،ملاحظات اخلاق اجتماعی و حرفه ای را رعایت کنند.
- در انجام پژوهش های مربوط به رشته ،نکات اخلاق پژوهش را راعایت نمایند.
- موارد 3،2،1 در بخش ضمایم این برنامه آورده شده اند.
ارزیابی فراگیران: |
الف-روش ارزیابی
روش های ارزیابی در این دوره شامل روش های زیر است :
برای دروس نظری شامل :آزمون کتبی و ارائه تکالیف به صورت پروژه و سخنرانی در کلاس و در صورت صلاحدید استاد به صورت شفاهی و یا آزمون تعاملی رایانه ای است .
برای آموزش های بالینی :شامل اقدامات لازم در محیط های واقعی ارائه خدمت و در موارد لزوم کتبی ،OSCE،OSLE،OSFE،DOPS و آزمون 360در جه ارزیابی کار پوشه (Portfolio) شامل ارزیابی کارنما(Log book)، نتایج آزمون های انجام شده ،مقالات ،تشویق ها و تذکرات ،گواهی های انجام کار و شرکت و نظایر آن است .
ب- دفعات و مقاطع ارزیابی :
-به صورت دوره ای در انتهای هر نیمسال تحصیلی یا هر شش ماه
-به صورت مستمر در طی آموزش بالینی