فرایند ارزیابی درونی را می توان طی دوازده گام به اجرا در آورد. در اینجا هر یک از این گام ها فهرست می شود:
۱- آشنایی اعضای هیئت علمی واحد مورد ارزیابی با هدف، اصول و روش اجرای ارزیابی درونی
۲- تشکیل کمیته ارزیابی درونی
۳- تهیه برنامه زمان بندی اجرای ارزیابی درونی
۴- تعیین عوامل، ملاک ها و نشانگر های ارزیابی درونی (مجموعه عوامل، ملاک ها و نشانگر های ارزیابی).
۵- تعیین الزامات برای قضاوت درباره کیفیت(نمونه الزامات قضاوت برای ارزیابی درونی در یک گروه آموزشی(صفحات ۶۹-۷۶، ۷۷- ۸۲، ۸۳- ۸۸)).
۶- مشخص کردن داده های مورد نیاز برای ارزیابی درونی
۷- انتخاب یا تدوین ابزار اندازه گیری برای گردآوری داده ها
۸- گردآوری داده ها
۹- تنظیم و تحلیل داده ها و قضاوت درباره کیفیت عوامل مورد ارزیابی
۱۰- بازنگری و تصریح هدف های گروه آموزشی
۱۱- تدوین گزارش مقدماتی و توزیع آن برای کسب نظر اعضای هیئت علمی گروه آموزشی درباره پیشنهاد برای بهبود کیفیت گروه آموزشی
۱۲- تدوین گزارش نهایی
منبع: بازرگان، عباس، یوسف حجازی و فاخته اسحاقی. ۱۳۸۶. فرآیند اجرای ارزیابی درونی در گروه های آموزشی دانشگاهی(راهنمای عملی). تهران: دوران.