دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛
گزارش جامع از وضعیت منابع و خدمات کتابخانه دانشکده داروسازی شیراز
به گزارش روابط عمومی دانشکده داروسازی شیراز، دکتر محمدحسین مروت، معاون تحقیقات و فناوری دانشکده، در گزارشی تفصیلی به تشریح تازهترین وضعیت کتابخانه، منابع موجود، خدمات ارائهشده و ظرفیتهای علمی این مجموعه پرداخت.

دکتر مروت با تأکید بر اینکه کتابخانه یکی از ارکان اثرگذار در توسعه آموزشی و پژوهشی دانشکده است، بیان کرد:
«کتابخانه دانشکده داروسازی با مساحت ۲۶۸ مترمربع و بهرهمندی از بخشهایی نظیر میز امانت، مخزن کتاب، فهرستنویسی، سفارشات، اطلاعرسانی، مشاوره اطلاعاتی و قرائتخانههای مجزای خواهران و برادران، محیطی استاندارد و آرام را برای مطالعه و فعالیتهای علمی فراهم کرده است.»
آمار منابع کتابخانه
بر اساس عنوان
• ۲۳۶۰ عنوان کتاب فارسی
• ۲۱۴۵ عنوان کتاب لاتین
• ۱۸۴۵ عنوان پایاننامه فارسی
• ۱۲۰ عنوان پایاننامه لاتین
• ۴۲۷ عنوان کتاب الکترونیک
بر اساس نسخه
• ۴۶۱۴ نسخه کتاب فارسی
• ۳۳۳۷ نسخه کتاب لاتین
• ۱۸۴۵ نسخه پایاننامه فارسی
• ۱۲۰ نسخه پایاننامه لاتین
• ۴۵۲ نسخه نسخه الکترونیک
گروههای استفادهکننده از کتابخانه
• اعضای هیأت علمی دانشکده
• دانشجویان دکترای عمومی و تحصیلات تکمیلی
• کارکنان دانشکده
• اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز (با عضویت در کتابخانه مبدأ)
حوزههای موضوعی مجموعه
کتابخانه پوشش گستردهای از حوزههای تخصصی دارویی دارد، از جمله:
بیوتکنولوژی دارویی، داروسازی بالینی، داروسازی سنتی، شیمی دارویی، فارماسیوتیکس، فارماکوگنوزی، فارماکولوژی ـ توکسیکولوژی، نانوتکنولوژی و کنترل مواد دارویی؛
همچنین مجموعهای محدود در موضوعات عمومی مانند معارف اسلامی، ادبیات و کامپیوتر در اختیار کاربران قرار دارد.
امکانات و خدمات
کتابخانه با ۱۷۴۰ عضو فعال و با همکاری یک مسئول کتابخانه و دو کتابدار، خدمات امانت، جستوجوی منابع، مشاوره اطلاعاتی، و دسترسی به منابع دیجیتال و پایگاههای علمی دانشگاه را ارائه میدهد.
وجود بخش منابع الکترونیک، امکان دسترسی آسان به نسخههای دیجیتال کتابها، پایاننامهها و پایگاههای معتبر علمی را فراهم کرده است.
جمعبندی
در پایان این گزارش، معاون تحقیقات و فناوری دانشکده بر ضرورت توسعه مستمر منابع، ارتقای زیرساختهای دیجیتال و تقویت خدمات مشاوره پژوهشی تأکید کرد و کتابخانه دانشکده را یکی از مهمترین پشتوانههای علمی برای رشد آموزشی و پژوهشی دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانست.
نظر دهید